Από την αρχή αρχίζουν όλα. Και όταν λέω από την αρχή,
εννοώ από την είσοδο στο θέατρο. Από εκεί καταλαβαίνεις ότι τώρα εδώ κάτι άλλο
γίνεται.
Και γρήγορα καταλαβαίνεις. Ή και όχι. Το καινούριο που
συναντά το παλιό, το γνωστό σε ραντεβού με το άγνωστο, το απολύτως φυσικό μούρη
με μούρη με το μεταφυσικό.
Μυστήριο, θρίλερ ή κωμωδία; Ρεαλισμός ή μεταφυσικό
δράμα; Όλα τα χωράει αυτό το μικρό, απομονωμένο πανδοχείο, εκεί που καταφθάνουν
με όλη τη σχέση τους στριμωγμένη σε μια βαλίτσα η Τζένη και ο Ελίας, αντιπαθείς
και κουραστικοί για τους άλλους και για τον εαυτό τους. Ο Χρήστος Κοντογεώργης
και η Καλλιόπη Παναγιωτίδου αποδίδουν το συμβολισμό μιας σύγχρονης [μη] σχέσης,
της μοναξιάς και της ενοχής, με λιτότητα και σαφήνεια χαρακτήρων.
Ανάμεσα στα δράματα, μια παρουσία λίγο πραγματική, λίγο
φασματική. Η τυφλή φίλη της Κίττυ, Ζενεβιέβ, λίγο καταραμένη, λίγο φτιαγμένη
από κάποιο ξόρκι που τα ξωτικά άφησαν δεμένο σε ένα δέντρο, κάπου σε αυτόν τον
κόσμο ή στον επόμενο.
Το πανδοχείο διευθύνει η Κίττυ Μέρτις, απρόβλεπτη,
εκκεντρική μα και ζεστή, με μια σοφία που σίγουρα την αμφισβητείς κάθε λεπτό
για να τη συναντήσεις ανάμεσα σε χειρονομίες και κουβέντες ή ακόμα και κάπου
ανάμεσα στις στοιχειωμένες πορσελάνες και τις κούκλες που σε παρατηρούν από τα
ράφια στο απίθανο σκηνικό που έστησε η Ζωή Μολυβδά Φαμέλη και που, στα σίγουρα,
είναι ο πέμπτος ρόλος.
Και ο «John»;
Ποιος είναι ο John; Πού
είναι ο John;
Πουθενά και παντού. Όπως όλα τα σύμβολα. Μήπως είναι ο
νεκρός πρώην σύζυγος της Κίττυ; Μήπως ο κάθε κακοποιητικός σύντροφος; Μήπως ένα
ακόμα «αρσενικό παλιάς κοπής», με βούλα την πατριαρχία;
Άλλωστε, σύμφωνα με το κείμενο, «Όλοι γνωρίζουν κάποιον
που λέγεται John».
Η Κόρα Καρβούνη ως Κίττυ και η Γιούλη Τσαγκαράκη ως
Ζενεβιέβ, υπέροχες, αέρινες και διαφανείς, συγκινούν και αποτυπώνουν χίλιους
ρόλους σε κάθε λέξη, σε κάθε κίνηση που σκηνοθέτησε ο Μιχάλης Πανάδης με τον
πιο ευφυή τρόπο, αφήνοντας το έργο να παρασύρει την πλοκή.
Σύγχρονο έργο, σύγχρονη γραφή, σύγχρονη συγγραφέας. Εδώ
και τώρα ο χρόνος του, εδώ και τώρα ο τόπος του. Το άυλο στην ουσία
πραγματεύεται το απολύτως συμπαγές. Οι θεατρικές συμβάσεις καταλύονται,
δίνοντας τη θέση τους σε μια υπερβατική εμπειρία. Ποιος ο στόχος; Τί θέλει να
πει;
Τί σημασία έχει; Το σημαντικό είναι να βρεις εσύ τη
φράση σου, τη θέση σου μέσα σ’ αυτό το πανδοχείο που μπορεί να είναι το
δωμάτιο, το σπίτι, η χώρα ή η ζωή σου. Και αυτό θα βρεις στη τσέπη σου, σαν
βγεις, μετά το πέρας της παράστασης. Το κλειδί. Το δικό σου κλειδί. Το αν θα το
χρησιμοποιήσεις ή όχι, εξαρτάται αποκλειστικά και μόνο από εσένα.
Συντελεστές
Κείμενο: Annie Baker
Μετάφραση: Χρύσα Κοτταράκου
Σκηνοθεσία: Μιχάλης Πανάδης
Δραματουργία: Παύλος Παυλίδης
Σκηνικά – φωτισμοί: Ζωή Μολυβδά Φαμέλη
Κοστούμια: Αλέγια Παπαγεωργίου
Μουσική: Βασίλης Μαντζούκης
Βοηθός σκηνογράφου: Νέλη Ζερίτη
Βοηθός ενδυματολόγου: Νικολέττα Αναστασιάδου
Ερμηνεύουν (σε αλφαβητική σειρά): Κόρα Καρβούνη, Χρήστος Κοντογεώργης,
Καλλιόπη Παναγιωτίδου, Γιούλη Τσαγκαράκη
Θέατρο Δίπυλον
Καλογήρου Σαμουήλ 2 & Διπύλου
Κεραμεικός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σκέψεις